donderdag 4 juni 2009

Een cadeau voor de Zoo

Ik kreeg daarnet telefoon van Luc Caals, peter van de zoo en een goeie vriend die me het volgende vertelde:‘Beste Robert, ge moet het allemaal zo ver niet gaan zoeken. Dat ei is gewoon een geboortecadeau van het stad voor onze kleine olifant. Waarschijnlijk zit er een grote tut in of een reuzenfles champagne…’ vanuit wetenschappelijk oogpunt kan ik al zeggen dat mijn kameraad Luc zich vergist. We hebben hier ei-zo-na wel degelijk te maken met een echt ei.

4 opmerkingen:

  1. Beste professor, U vraagt zich af wat er in dat ei zit? Nogal simpel! Iedereen weet toch dat hier tot in de 18e eeuw nog hele grote vogels gehouden werden als huisdier: zoekeloeridoes. Die beesten waren door de Spanjaarden in de 16e eeuw meegebracht uit Afrika – en ik kan het weten want mijn overgrootvader had er ene in zijnen hof. Ze noemde hem de struisvogel van Stuivenberg. Waarschijnlijk gaat het hier een verloren geraakt ei van zo’n beest. Niks om u zorgen over te maken dus. Er komt gewoon ne zoekeloeridoe uit!

    Michel 'Mouche' Madou (van Stuyvenberg)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste mijnheer Madou,
    van een Zoekeloeridoe heb ik nooit van gehoord, maar we zullen u hypothese onderzoeken.
    Elke suggestie nemen we ernstig.
    Eergisteren beweerde een Oostenrijkse collega-ornitholoog nog dat er wel eens een kolibri in dat ei zou kunnen zitten omdat het qua kleur exact overeenkomt met het ei van de robijnkeelkolibri. De hypothese bleek fout. Dit ei is namelijk te groot om uit een kolibribaarmoeder te komen.
    Niettemin, we houden u op de hoogte van onze verdere bevindingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet geen Einstein zijn om te weten dat er gewoon eigeel en een eierdooier in dat ei zit. Eigenlijk is het zo simpel.
    Tenzij er natuurlijk eiblauw en een eiervriezer in zou zitten.
    Dat zou dan weer wel eigenaardig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is in elk geval geen ei van een kip, dat weet ik zeker!

    BeantwoordenVerwijderen