dinsdag 2 juni 2009

Eerst onderzoeksvaststellingen

Nu het ei in de zoo is overgebracht kan ik toch al een aantal eerste vaststellingen duidelijke maken.

De blauwe gevlekte kleur van de eierschaal zou erop kunnen wijzen dat het om het ei van een loopvogel gaat, als zijn er ook heel wat reptieleneieren met een dergelijke eiertextuur. Zekerheid kunnen we nog niet bieden.

Na onderzoek in de archieven van de Zoo ben ik trouwens tot de vaststelling gekomen dat hier reeds een soortgelijk ei werd binnengebracht in 1889 , één dat op een akker van een boer uit Merksem gevonden zou zijn; een kleiner exemplaar weliswaar en in elk geval een ei zonder leven en zo rot dat alle apen in de zoo onwel zijn geworden. Men heeft het ei dan ook vernietigd en verder geen aandacht aan gegeven.

2 opmerkingen:

  1. Martha Schellekens2 juni 2009 om 18:14

    Beste Professor,
    Ik ben Martha Schellekens, woonachtig op den dam en aangezien ik nogal veel met heemkunde en volkverhalen en geschiedenis uit de buurt bezig ben, zou ik er op willen wijzen dat het vinden van zo’n eieren regelmatig in de overlevering terugkomt waarbij ook steeds verwijzingen gevonden worden naar monsterachtige wezens met schubben zoals daar zijn de kwelgeest Kludde om er maar één te noemen.
    U weet misschien ook dat in 1614 de hele bevolking van den dam op mysterieuze wijze verdwenen zou zijn en dat eveneens in een verhaal verwezen wordt naar een groot monster dat iedereen zou hebben opgegeten, een in heemkundige termen zogenaamde damdino.

    Naar mijn bescheiden mening zouden die verhalen wel eens een grond van waarheid bevatten. En zou dat ei best wel eens een groot reptiel of amfibie kunnen bevatten. Daarom zou ik u willen aansporen tot enige voorzichtigheid bij uw verder onderzoek betreffende het ei.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ooit ook zo'n verhaal gehoord over een Damdino... Curieus wat er in zit...

    BeantwoordenVerwijderen